Flygbiljetter och flygbolagsinformation

Vänligen kontrollera att alla förnamn och efternamn är rättstavade och överensstämmer med passen. Om ni har flera förnamn i passen är det viktigt att första förnamnet står i flygbokningen men vi vill alltid lägga in samtliga namn i den korrekta ordningen för ert bästa så allt flyter på så smidigt som möjligt för er.Eventuella ändringar i efterhand medför kostnader. Observera även att de flesta flygbolag tar ut en avgift för seating (förbokad sittplats på flyget). Det är resenärens ansvar att vara på flygplatsen i god tid för incheckning och säkerhetskontroll. Under pågående resa, ta för vana att kontrollera avgångstid för återstående flygningar. Observera att alla elektroniska biljetter måste utnyttjas i den ordning som är bokad. Det är inte möjligt att hoppa över delsträckor då flygbiljetten blir ogiltig och obrukbar hos flygbolaget. Flygtidtabellerna är preliminära och flygbolagen kan ändra dessa fram till avgång!  

Bagage
Oavsett vilket flygbolag ni reser med skall ni vid incheckningen vara vaksam så att bagaget blir registrerat till rätt destination. Vid övernattning på vägen, eller byte av flygplats, kan det bli fråga om att ta ut bagaget och checka in det på nytt. Bekräfta alltid med incheckningspersonalen på flygplatsen vad som gäller för just er resa. Bagagekvittot som ni får vid incheckningen skall alltid sparas! Har man blivit av med bagage skall detta anmälas direkt vid ankomsten. Märk alltid bagaget med ordentliga adresslappar. Västindienspecialisten ansvarar inte för förlorat bagage. Titta gärna på www.luftfartsverket.se för uppdaterad information gällande handbagage.

Förseningar/inställda flyg/förlorat bagage
Ibland är olyckan framme (t.ex. dåligt väder eller maskinfel på flyg) och man missar sitt flyg. Då är det viktigt att kontakta det lokala flygbolagskontoret så att de bokar om er direkt. Samma sak gäller att man (om man har hotellbokning) informerar hotellet att man har annan ankomstdag/tid. Detta är ett måste för att eventuellt få pengar tillbaka från hotellet eller för att få behålla resterande hotellnätter under vistelsen. Är hotellet fullt kan de annars ge ert rum till andra gäster!
Kommer inte ert bagage fram till resmålet är det viktigt att ni kontaktar flygbolaget i fråga på plats. Man måste alltid anmäla förlorat bagage och få en så kallad ”PIR-rapport” från flygbolaget. Sen kan man oftast via flygbolagets hemsida se vart bagaget befinner sig. För att få ersättning av flygbolag/försäkringsbolag krävs kvitto på eventuella utlägg. Tänk på att packa det viktigaste i handbagaget.

Skatter och avresetider
På många öar tas en avreseskatt ut vid avresan på ca 20–30 USD. Denna skatt varierar från ö till ö och kan ibland höjas utan förvarning. Denna skatt är ofta redan inkluderad i de större flygbolagens flygskatter och gäller vanligtvis de små flygbolagen. Om skatt ej är inkluderad betalas den kontant av resenären på plats. Ca 72 timmar innan avresa skall ni åter bekräfta er avresetid när det gäller lokala flygbolag i Västindien i och med att avresetider kan komma att ändras i sista minuten eller förseningar kan ha inträffat. Hotellets reception hjälper er gärna med detta. Ni kan även se det på respektive flygbolags egen hemsida.

Nyhetsbrev
Få erbjudanden och reseinspiration via e-post.

Att skicka formuläret innebär att du samtycker till vår personuppgiftspolicy.